Skip to main content

BTV schrikt zich rot: Overlast Zestienhoven in jaar tijd verdubbeld

De ervaren overlast van vliegveld Zestienhoven is in een jaar tijd verdubbeld: van 21.000 meldingen in het tweede kwartaal van 2022 naar 41.000 meldingen in dezelfde drie maanden van 2023. Het aantal melders steeg met liefst 70 procent.

Dit blijkt uit  kwartaalrapportage vliegtuigmeldingen rondom RTHA 2e kwartaal 2023 over de geluidsoverlast van Rotterdam Airport die deze week werd gepubliceerd door omgevingsdienst DCMR. De overlast van het vliegveld groeit steeds sneller, overlastmeldingen DCMR 2e kwartaal.

De vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast is zich rot geschrokken. Voorzitter Alfred Blokhuizen: "We dachten dat 2022 al zo enorm was. We hadden nog nooit zulke cijfers gezien. De mensen in de wijken rond het vliegveld krijgen het steeds zwaarder te verduren."

 

2023 gaat naar 200.000 overlastmeldingen

Als deze trend zich voortzet  zal het aantal meldingen dit jaar oplopen naar 200.000. Dat is 140 keer meer dan in de periode 2002-2018! De stijging houdt volgens de BTV gelijke tred met het groeiende aantal steeds grotere vliegtuigen op het Rotterdamse vliegveld. Verder wijken vliegtuigen vaker af van de afgesproken routes, vliegen vaker laag en, ook al tegen de afspraken in, over dichtbevolkte gebieden. Zeer regelmatig zien we dat vliegtuigen "de bocht afsnijden", mogelijk om geld te besparen.

 

Hinderbeperking

Al jaren is BTV in gesprek  met het Rotterdamse vliegveld over hinderbeperkende maatregelen. Daarvan komt, zo blijkt uit het aantal overlastmeldingen, helemaal niets terecht. We kunnen langzamerhand vaststellen dat  hoe langer we over hinderbeperking spreken, des te meer overlast de mensen ervaren in de wijken. RTHA blijkt geen effectieve maatregelen te nemen tegen de overlast. Er is jaar na jaar sprake van meer overlast, niet minder. 

 

Luchtvervuiling

Kortgeleden verscheen ook een rapport over fijnstof in de omgeving van Schiebroek. Daaruit blijkt dat er momenten zijn waarop 35 procent van alle fijnstof afkomstig is van het vliegveld, nota bene gemeten op een kilometer afstand van de startbaan. Voordat zo'n piek verdwenen is, is een kwartier verstreken. In het rapport wordt dat platgeslagen tot een gemiddelde van 8 procent per jaar. Dat lijkt weinig, maar is enorm gezien de verhouding tussen autoverkeer (230.000 per dag) en stijgend vliegverkeer (70 per dag).

 

Rekentrucs

Het vliegveld goochelt continu met cijfers. Zo geeft de directie hoog op over vliegtuigen die 50 procent minder herrie zouden maken.  50 Procent lijkt heel veel, maar is slechts 3 decibel minder op bij voorbeeld de 96 decibel van een startend vliegtuig. Zo'n verschil is nauwelijks waarneembaar voor het menselijk oor. Maar door te schermen met die getallen kan er meer worden gevlogen, vindt het management. Feitelijk krijgen mensen rekenkundig minder overlast, maar wel veel vaker. Ook wordt er gezegd dat vliegtuigen minder vuil worden. Echter wordt dat per stoel in een vliegtuig berekend. Omdat de vliegtuigen steeds groter worden en dus plek bieden aan steeds meer stoelen, wordt er per saldo juist meer vervuild. En omdat de sector vindt vaker te kunnen vliegen vanwege de 'stillere' vliegtuigen, groeit de vervuiling nog sneller.

 

Draagvlak

Na de enorme toename van ervaren overlast wordt steeds duidelijker dat het draagvlak voor het vliegveld in een hoog tempo is verdwenen. De politiek dient zich dit aan te trekken, in het belang van de volksgezondheid en het welzijn van de tienduizenden mensen in de directe omgeving van het vliegveld. Volgens de BTV moet daarom het vliegveld krimpen. De politiek doet er goed aan een plan als Rotterdam Central Park serieus te onderzoeken. In dit plan sluit het vliegveld, blijft er ruimte voor de trauma- en politiehelikopters en verrijst op het terrein van het huidige vliegveld een groene woonwijk met plaats voor maximaal 10.000 woningen.

0
Shares