Skip to main content

Fonteinkerk geopend – een nieuwe parel in Hillegersberg

Het was groot feest vorige week, de nieuwgebouwde Fonteinkerk werd feestelijk geopend.  Dat gebeurde op verschillende dagen met diverse activiteiten. Vrijdag vond een symposium plaats met de titel 'Kerk in de wijk'. Burgemeester Aboutaleb hield een korte maar gloedvolle  toespraak over 'De weg van ik naar wij' en noemde het aspect kerk maatschappelijk van grote waarde. Zaterdag was het officiële moment, met aansluitend een gevarieerd programma voor de mensen uit de buurt.

Op de plek waar vanaf 1962 de Messiaskerk – het gebouw van architect Hupkes – een beeldbepalend element in Hillegersberg vormde, gaat nu dit nieuwe kerkelijk centrum de Fonteinkerk, ontworpen door architect Guus Hiensch van Bureau WK Wilmink Architecten, een nieuwe plaats veroveren in onze wijk.  In een tijd waarin in Nederland gemiddeld vier kerken per week gesloten worden is dat toch op zijn minst opmerkelijk. Een van de dominees, Laurens de Jong, zei daarover dat de drijfveer gelegen is in het begrip verbinding,om zo een waardevolle bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Het moet een plaats van saamhorigheid worden, waar ernaar gestreefd wordt gemotiveerd in de wereld te staan.

Hans Ketel is vanaf het begin betrokken geweest bij het denken over een nieuwe toekomst. Hij gaf een mooi overzicht van hoe Hillegersberg van zelfstandig dorp tot Rotterdamse wijk gegroeid is: heel lang heeft op de plaats waar nu de kerk staat een boerderij gestaan, midden tussen de weilanden. Vanaf 1923 kwam er voorzichtig wat ontwikkeling van de wijk, op de kaart was overigens duidelijk te zien dat de pleintjes achter de Molenlaan er toen al waren. In 1960 werd de Salvatorkerk gebouwd, in 1962 de Messiaskerk, en in 1999 gingen deze beide gemeenten samen. Vanaf 2001 werden er diverse commissies actief, onder enthousiaste aanvoering van onder meer Jan Davidse, dezelfde die in 1993 met evenveel enthousiasme de Bewonersorganisatie Molenlaankwartier heeft opgericht. Er kwamen 'droomavonden', van waaruit langzamerhand een programma van eisen voor nieuwbouw werd geformuleerd, met als belangrijkste kenmerken licht, transparantie, openheid. De economische crisis van 2008 zorgde voor vertraging, maar dank zij een legaat van de Hillegersbergse familie Riesmeijer in 2011 kwam er gelukkig weer een goede impuls. Als dank en goede herinnering wordt één van de zalen van de Fontein de Riesmeijerzaal genoemd.

Een belangrijke pijler onder de ontwikkeling was het idee van hergebruik, continuïteit. De klokkentoren van de Messiaskerk met de oorspronkelijke klokken werd bewaard en geïntegreerd in het nieuwe gebouw. De ramen van de Messiaskerk zijn van de sloop gered en weer herplaatst in de nieuwe kerk. Het hout van de banken uit de Salvatorkerk is gebruikt voor het nieuwe kerkmeubilair. Het orgel uit de Salvatorkerk komt in iets verkleinde vorm terug in de Fonteinkerk.

In de bouw heeft de architect op een bijzondere manier vorm gegeven aan de wens (bijbelse) symboliek toe te passen. In de maatvoering en in de kleuren is dat terug te zien: de getallen 2, 3, 4, 6, 7 en 12 spelen een grote rol. Kijk maar naar de raampartijen in de gevels.

Hans Ketel gaf op een mooie manier aan hoe hard en hecht er is samengewerkt in het proces van voorbereiding en in de bouwfase. Voor hem waren het geen samenwerkende bedrijven met bijbehorende logo's, maar mensen. Werkelijk iedereen werd met foto en naam genoemd, van metselaars, schilders en de vele vrijwilligers tot architect en vormgevers. Van die laatsten moeten ook nog even genoemd worden Daphne van der Knijff en Juliette Nielsen, die beiden verantwoordelijk zijn voor het interieur van het gebouw. Prachtige materialen, overigens ook de oude lampen van de Salvatorkerk gebruikt, prachtige kleuren, waarmee zij een zeer warm, maar ook eigentijds karakter in dit nieuwe gebouw hebben aangebracht.

Aan het slot van zijn betoog roemde Hans Ketel met name ook de bijzondere samenwerking met de leiding van de Hildegaertschool, buurmanschap van het hoogste niveau!

Een rondgang door het gebouw voerde langs een aantal zalen op de begane grond, waaronder de grote kerkzaal, via een prachtige trap naar de gaanderij boven (ook per lift te bereiken!). Ook daar weer een aantal zalen. Waarmee duidelijk werd dat de Fonteinkerk een multifunctionele ruimte wil zijn. Er komt een plek voor bezinning, op woensdagmiddag en vrijdagmorgen staat de koffie klaar voor bezoekers, er kan vergaderd worden, er kunnen familiefeesten worden gehouden. In de praktijk wordt dus de 'droom' van openheid uit 2001 werkelijk waar.

Het ziet er naar uit dat velen, om wat voor reden dan ook, de weg naar deze Fonteinkerk zullen weten te vinden. Op de openingszaterdag was het de hele dag in ieder geval heel erg druk en geanimeerd, de kerk is op deze manier niet alleen door de kerkelijke gemeente, maar ook door de wijk geopend en hartelijk begroet.

Maria Kuster

0
Shares