Skip to main content

Uitspraak Raad van State A16 Rotterdam

Vandaag heeft de Raad van State het besluit gepubliceerd en de afdeling bestuursrechtspraak heeft de bezwaren ongegrond verklaard, op één na, maar dat leidde niet tot aanpassing van het Tracébesluit. Dat is jammer en daarmee is er gedaan wat er kon. Door deze uitspraak is er geen verder beroep meer mogelijk.

Door alle vrijwilligers is er de afgelopen jaren het maximale uitgehaald. Behoud van de kwaliteit van de wijk is belangrijk. Bewonersorganisatie InHillegersberg neemt deel aan het overleg, voor en tijdens de bouw, bij het Lage Bergsche Bos. De andere Bewonersorganisaties nemen deel aan de andere overleggen. Hiermee kunnen we goed een vinger aan de pols houden over de gemaakte afspraken tijdens de aanleg van het Tracé. Bijvoorbeeld voor het Molenlaankwartier geldt geen bouwverkeer over de Molenlaan.
Vanzelfsprekend blijven we het traject nauwlettend volgen en waar nodig geven we (on)gevraagd input. Hierbij de link naar een pagina op de website van Raad van State: https://www.raadvanstate.nl/pers/persberichten/tekst-persbericht.html?id=1067&summary_only=&category_id=8 voor persbericht: Nieuwe rijksweg 'A16 Rotterdam' mag er komen van woensdag 2 augustus 2017. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het tracébesluit 'A16 Rotterdam' van de minister van Infrastructuur en Milieu in stand gelaten. Dit blijkt uit een uitspraak van vandaag (2 augustus 2017). Het tracébesluit regelt de aanleg van een nieuwe rijksweg A16, die de A13 ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport verbindt met de bestaande A16 en A20 ter hoogte van het knooppunt Terbregseplein. Tegen de uitspraak van de afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk.


Bezwaren

De zaak was aangespannen door een grote groep bezwaarmakers. Onder meer de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik, Vereniging Natuurmonumenten en bewonersorganisaties hadden bij de Afdeling bestuursrechtspraak beroepschriften ingediend tegen het besluit van de minister. Volgens hen bestaat er geen noodzaak voor het aanleggen van de nieuwe rijksweg en zijn er alternatieven die een betere oplossing bieden voor de bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen in de regio Rotterdam. Ook zou de aanleg van de nieuwe weg luchtverontreiniging en geluidhinder veroorzaken en daardoor negatieve gevolgen hebben voor de leefomgeving en de gezondheid.

Onherroepelijk

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft de bezwaren ongegrond verklaard. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de minister "in redelijkheid voor de aanleg van een nieuwe rijksweg tussen de A13 en de A16 bij Rotterdam kunnen kiezen." Op een klein onderdeel constateert de Afdeling bestuursrechtspraak een onjuistheid in het besluit. Dat gaat over de zogenoemde ecologische verbinding tussen de Zestienhovenweg en de Bergweg Zuid die de nieuwe rijksweg zou doorsnijden. Maar omdat de ligging van deze verbinding inmiddels is aangepast oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak dat de aanleg van de nieuwe rijksweg A16 geen "significante negatieve effecten heeft op de wezenlijke kenmerken en waarden" van deze ecologische verbinding. Met de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is het tracébesluit 'A16 Rotterdam' dan ook onherroepelijk geworden.

Achtergrond

De nieuwe rijksweg wordt 11 km lang. De 'A16 Rotterdam' zorgt er volgens Rijkswaterstaat voor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio, aldus Rijkswaterstaat. De aanleg start naar verwachting in 2019. Als alles volgens planning verloopt, gaat de weg in 2024 open voor verkeer.

0
Shares